Nya regler

9 januari 2020

Och jag hoppas att du kommer gilla dem.

Vi har valt att ha inlämningsuppgifter och prov som grund för att kunna säkerställa att du som elev kan det vi tycker att du ska kunna. Det finns också en rekommendation från Sveriges Hundföretagare om vad en utbildning ska innehålla för att kunna räknas som kvalitativ. Det tycker vi är bra! Och vi vill självklart att våra elever ska vara bäst!

På senare tid upplever jag att elever arbetar med yrket utan att ha gjort klart sin utbildning, utan att ha klarat sina prov och utan att ha lämnat in sina uppgifter.

Det finns ingen lag som hindrar någon att göra det, men det finns en anledning till att man inte klarat sitt prov eller inte lämnat in sina praktikhundar. Har man inte klarat sitt prov, så är det så krast att man inte har den grundläggande kunskapen. Har man inte lämnat in sina praktikhundar har man förmodligen inte träffat alla som krävs och då har man inte den praktiska erfarenheten som vi tycker är ett minimum för att börja jobba i yrket.

Det vi kan göra är att lyfta dem som är klara genom att exponera dem på vår hemsida. De kan också söka om att bli H-märkta i Sveriges hundföretagare och vi kan skärpa våra regler för vad som gäller vid examinationer.

Så här kommer de nya reglerna:

Examination

Diplomerad Hundfysioterapeut

Den 1 januari 2020 ändrade vi våra regler för att få ta examen.

För att få ta din examen, för att få genomföra de två examensproven, krävs det att du klarat dina övriga prov med betyg godkänt eller högre, att du lämnat in ditt examensarbete med betyg godkänt, eller högre, och lämnat in samtliga journaler av dina projekthundar.

Är du inte redo att ta examen tillsammans med den klass du startade så kan du ta examen vid senare tillfälle, dock inom 2 års tid från det ursprungliga examensdatumet.

Att ta examen tillsammans med din klass ingår i ditt utbildningspris. Vill du ta examen vid ett senare tillfälle kommer du att debiteras en extra kostnad för detta. Pris för examen: 2500 kr ink moms.

Vi erbjuder examensmöjlighet två gånger per år. Du bokar och betalar din examen i förväg. Betalningen sker mot faktura som skickas till dig i samband med din anmälan. Vi har ett begränsat antal platser för varje tillfälle och det är först till kvarn som gäller. Betalad faktura garanterar dig din plats.

Om du mot förmodan inte klarar ditt teoretiska examensprov kan du göra om detta till en kostnad av 550 kr inkl.

Inlämningar som sker efter din ursprungliga studietid kommer endast att läsas. Du kommer inte att få feedback på dina journaler eller examensarbetet annat än ditt betyg.

Vi hoppas att du gillar och uppskattar våra nya regler och att du förstår att det handlar om att bevara ett gott rykte att kunna bevara kvalitén på yrkestiteln och att alla djurägare måste kunna känna sig trygga med att de går till en person som har adekvat kunskap. det finns en lag på det.

/ Frida

46 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla