19 juli 2018
Som vi ser det, är sociala media ett nödvändigt (ibland ont) sätt att kommunicera med våra kunder, gamla, befintliga och nya. Det är ett litet fåtal som inte är uppkopplade på sociala medier. De senaste siffrorna säger att 94% av Sveriges befolkning söker sin information på internet och 85% gör det i mobilen. En stor del av denna information flödar i sociala medier. Enligt den senaste statistiken använder 74% av svenskarna Facebook och 53% Instagram.
Instagram och Facebook är lättanvänt, gratis och mycket effektivt och de allra flesta av dina kunder har det. Du kan enkelt koppla ihop dina konton för lättare och smidigare hantering.
Jag var på en föreläsning om Facebook för inte så länge sedan. Där fik jag lära mig att man i genomsnitt var på Facebook i 35 min VARJE gång man loggade in! Alltså inte totalt per dag, utan VARJE GÅNG!
Det vi bör veta om Facebook idag är att de ständigt gör om sina algoritmer. Målet är att användaren prioriterat skall få uppdateringar från vänner och intressen. Det innebär att företag och annonser inte prioriteras i flödet på samma sätt som vänner och grupper.
Hur får du då ett prioriterat inlägg på din företagssida?
Du behöver skapa interaktion och diskussion. INTE en tävling utan få människor att kommentera och diskutera i tråden på ditt inlägg. På så vis syns det i fler flöden och dina inlägg blir mer prioriterade, förutsatt att du får fortsatt aktiva trådar i dina inlägg.
Eller kanske ska man skippa att ha en företagssida och istället ha en grupp?
Instagram har ännu inte börjat sålla och prioritera bort företag i flödet, utan där prioriteras flödet utefter lajks.
Comments